Vitamine D

Vitamine D is een vitamine dat o.a. belangrijk is voor botten en tanden. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot botontkalking, een verminderde afweer en zwakkere spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt.

Voedingsmiddelen die veel vitamine D bevatten zijn o.a. boter, halvarine, margarine, vette vis, ei, zuivelproducten en vlees.

 

Als men ouder wordt, maakt de huid niet meer voldoende vitamine D aan. De voeding alleen levert niet voldoende vitamine D. Dagelijks een supplement met vitamine D gebruiken kan dan nodig zijn. Kijk voor de juiste dosering altijd in de bijsluiter of op het etiket. Vitamine D is verkrijgbaar bij drogist en apotheek.

 

De gezondheidsraad adviseert een dagelijks supplement met 10 microgram vitamine D voor:

 

- kinderen tot 4 jaar (behalve wanneer er dagelijks meer dan een halve liter zuigelingenvoeding of opvolgmelk gebruikt wordt)

- personen van 4 tot 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een donkere huidskleur hebben of onvoldoende buitenkomen (minder 

  dan15 minuten per dag)

- vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen

- vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven

- personen vanaf 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een lichte huidskleur hebben en voldoende buitenkomen

  

De gezondheidsraad adviseert een dagelijks supplement met 20 microgram vitamine D voor:

 

- personen die osteoporose hebben

- personen die in een verzorgings- of verpleeghuis wonen

- personen vanaf 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een donkere huidskleur hebben of onvoldoende buitenkomen (minder

   dan 15 minuten per dag)

- vrouwen vanaf 50 jaar die een sluier dragen

 

Bron: Gezondheidsraad

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.