Deze website maakt gebruik van cookies
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je een optimale gebruikerservaring te bieden. Functionele cookies zijn nodig voor een goede werking van de website. We plaatsen de overige cookies alleen als je toestemming geeft. Wil je dat niet, zet dan de schuifjes naar links. De overige cookies geven je een optimale gebruikservaring. Wil je weten hoe we met privacy omgaan? Zie ons privacy statement.
  • Essentieel
Terug naar Sportgeneeskunde

Achillespees blessure

Een achillespeesblessure is een letsel aan de pees die van uw kuitspier naar uw hiel loopt. De oorzaak is meestal langdurige overbelasting, waardoor een ontstekingsreactie in of rond de pees ontstaat. Ook kan de achillespees beschadigd zijn. Overbelasting komt vooral door activiteiten als hardlopen en springen.

 

Symptomen

Wanneer u een achillespeesblessure heeft, kunt u dat aan de volgende verschijnselen herkennen:

  • Pijn in uw pees tijdens of na inspanning;
  • Stijfheid van uw pees, vooral aan het begin van de inspanning;
  • Rode kleur van de huid over de pees;
  • Knisperend geluid bij aanraking van de pees;
  • Scheur in de pees, er is meestal een deuk voelbaar. U kunt zeer moeilijk of zelfs onmogelijk op uw tenen staan;
  • Zwelling van de pees.

 

Ontstaan

De achillespeesblessure is een overbelastingsblessure en ontstaat door het voortdurend herhalen van een bepaalde beweging. Soms ontstaat de blessure door een combinatie van overbelasting en (vroege) veroudering van de pees. Een achillespeesblessure komt vooral voor bij hardlopers en springers. Omstandigheden die ook een rol kunnen spelen bij het onstaan van klachten zijn:

  • Slechte warming-up;
  • Verkeerde schoenen;
  • Verkeerde lichaamshouding;
  • Verkeerde uitvoering van de oefening;
  • Leeftijd;
  • Conditie.

 

Ernst

De ernst van uw blessure is afhankelijk van hoe vaak, hoe lang en wanneer de pijn aanwezig is. Bij pijn die alleen optreedt na langdurige inspanning en vanzelf weer verdwijnt, is de blessure nog in het beginstadium. Als de pijn ook aan het begin en/of tijdens de inspanning optreedt, is het al wat erger. Heeft u aanhoudende pijn, ook in rust, dan is de blessure ernstig. Als u acute pijn heeft en het onmogelijk is om uw voet naar beneden te bewegen, bestaat de kans dat u een gescheurde achillespees heeft. Soms is er bij het scheuren een knappend geluid te horen.

 

Wanneer naar de huisarts?

Als de pijn acuut is ontstaan en u uw voet niet meer naar beneden kunt bewegen, kan het zijn dat de achillespees is gescheurd. Een achillespeesscheur moet snel en meestal operatief behandeld worden. U kunt het beste direct contact opnemen met uw huisarts.

 

Wat kunt u zelf doen?

Bij beginnende klachten is het verstandig om tijdelijk te stoppen met sporten. Een achillespeesblessure is meestal het gevolg van langdurige (over)belasting en doortrainen kan de blessure verergeren.

 

Bij klachten die wijzen op een achillespeesblessure kunt u de pees het beste 15 tot 20 minuten koelen met ijs of een cold-pack. Omwikkel het ijs of de cold-pack met een doek om bevriezing van de huid te voorkomen. De eerste 2 dagen kunt u het koelen het beste enkele keren per dag herhalen.

 

Ga voor uzelf na of u kunt verklaren waardoor de klachten nu ontstaan (nieuwe schoenen, uitbreiding trainingsschema) en probeer mogelijke oorzaken weg te nemen. Het is verstandig om pas weer met sporten te beginnen als de klachten geheel zijn verdwenen, maar doe dat vooral heel rustig. Snel weer het oude trainingsschema hanteren is niet verstandig, de kans is dan groot dat de blessure terugkeert. Neem ook voldoende rust tussen de trainingen door, in het begin betekent dat doorgaans minimaal 2 rustdagen tussen de trainingen.

 

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

Hier volgt een aantal adviezen die u kunnen helpen een achillespeesblessure te voorkomen:

  • Voer een rustig opgebouwd trainingsprogramma uit, doe niet te snel te veel;
  • Een goede conditie verkleint de kans op blessures;
  • Goed schoeisel met een goede demping in de hak is erg belangrijk. Een hielverhoging in de schoen kan de belasting op de achillespees wat verminderen;
  • Voorkom lopen op een harde ondergrond. Kies liever voor zachte bospaden of gras;
  • Doe oefeningen die de spieren en pezen in uw voet, onderbeen en enkel versterken;
  • Voer een goede warming-up uit voordat u met uw training begint en een goede cooling-down na afloop van uw training;
  • Masseer de achillespees en kuitspieren na afloop van de training;
  • Voorkom kou op de pees door het dragen van voldoende lange sokken.
Deze website maakt gebruik van cookies
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je een optimale gebruikerservaring te bieden. Functionele cookies zijn nodig voor een goede werking van de website. We plaatsen de overige cookies alleen als je toestemming geeft. Wil je dat niet, zet dan de schuifjes naar links. De overige cookies geven je een optimale gebruikservaring. Wil je weten hoe we met privacy omgaan? Zie ons privacy statement.
  • Essentieel
Contact
Ziekenhuis Tjongerschans Thialfweg 44
8441 PW Heerenveen
0513 - 685 685
Polikliniek Lemmer Van Rijgersmapark 1
8531 JA Lemmer
0514 - 568 200
Orthoradius, locatie Sportstad Abe Lenstraboulevard 23B
8448 JA Heerenveen
0513 - 685 335
Polikliniek Steenwijk Mr. Zigher ter Steghestraat 9
8331 KG Steenwijk
0513 - 685 245
De Werf Sluisdijk 30
8501 BZ Joure
0513 - 685 685