Bezoeker

Zelfvertrouwen

Borstkanker zet uw leven op z’n kop. Niets lijkt meer zeker. Toekomstplannen en carrière staan van de ene op de andere dag op losse schroeven. Uw  rol in het gezin, in uw relatie, alles verandert. Daarbij heeft u nu een geschonden lichaam. Allemaal factoren die u zelfvertrouwen een enorme deuk kunnen geven.

 

De draad weer oppakken
In het eerste jaar zijn veel vrouwen voornamelijk bezig met overleven. Operatie, bestralingen en chemotherapie eisen een zware tol. Daarna breekt een andere fase aan. Een fase van weer terugkeren naar het ‘normale’ leven. Weer u plek innemen in gezin en maatschappij. Dat valt lang niet altijd mee, want de ziekte heeft u lichamelijk en geestelijk een behoorlijke klap gegeven. Uw lichaam heeft u in de steek gelaten en is nu heel anders dan voorheen. U voelt u minder aantrekkelijk en onzeker. Misschien bent u nog heel boos over het feit dat dit uitgerekend u heeft getroffen. Of verdrietig. Of angstig en onzeker over wat nog komen gaat. In alle gevallen is het niet eenvoudig om de draad van het leven weer op te pakken. Mensen in de omgeving begrijpen dit niet altijd, want in hun ogen heeft u geluk gehad dat u nog leeft en mag u blij zijn dat u weer verder kunt. Dit kan tot onbegrip en misverstanden leiden, terwijl u juist in deze tijd de steun van anderen hard nodig heeft. Probeer dit te voorkomen door zelf open een eerlijk over uw ziekte en gevoelens te praten. Dat geeft anderen de ruimte om u te begrijpen en met u mee te denken. Hiermee voorkomt u dat u geïsoleerd raakt van de mensen om u heen.

 

Praten is belangrijk
Partners hebben het in deze tijd ook niet gemakkelijk. Van hen wordt verwacht dat ze er zijn als een rots in de branding. Maar velen weten ook niet goed hoe ze met de situatie om moeten gaan. Sommige mannen zijn inderdaad die rots, terwijl anderen zich op hun werk storten en afstandelijk zijn. Het is aan u om duidelijk te zijn en te zeggen wat u wel en niet wilt. Om hem of haar deelgenoot te maken van uw angsten en twijfels. Dat zal misschien niet altijd meevallen; zeker niet als u of uw man niet van die praters zijn. Misschien voelt u zich onaantrekkelijk, niet meer de vrouw die u was en weet u niet goed hoe u het aan moet pakken. Maar probeer het in ieder geval en communiceer met elkaar. Alleen op die manier komt u er samen goed doorheen. Wees ook eerlijk en open naar uw kinderen. Als u hen wilt ontzien en zo min mogelijk vertelt, maakt u ze alleen maar onzekerder en banger.


Heeft u weinig mensen in uw omgeving met wie u over uw gevoelens kunt praten, neem dan eens contact op met een lotgenoot. Het kan enorm veel steun en houvast geven om met iemand te praten die hetzelfde heeft doorgemaakt. Een lotgenoot begrijpt u in dit stadium vaak beter omdat zij precies weet hoe u zic voelt. Dat kan een enorme opluchting zijn.

 

Tips voor omgaan met emoties

  • Geef uzelf de tijd; u hebt veel meegemaakt en de verwerking van uw emoties kost tijd.
  • Krop uw gevoelens niet op, maar praat erover; met uw partner, vriend(in) of iemand anders die u vertrouwt. Contact met lotgenoten kan ook zinvol zijn; zij begrijpen wat u doormaakt.
  • Houd een dagboek bij. Hierdoor schrijft u uw emoties van u af.
  • Luister naar muziek of musiceer zelf. Zingen kan ook helend werken.
  • Wees duidelijk naar anderen over wat u wel en niet prettig vindt. Misschien wilt u graag over uw ziekte praten of juist niet.
  • Anderen kunnen onhandige of zelfs vervelende dingen zeggen. Bedenk dan dat ze het meestal goed bedoelen, maar slecht verwoorden.
  • Probeer niet te ver vooruit te denken, maar ‘pluk de dag.’

Schrijven
Bent u niet zo’n prater, dan zijn er nog andere manieren om uw emoties te verwerken. Door te schrijven bijvoorbeeld. Veel mensen houden een dagboek bij en velen hebben daar baat bij, omdat u uw emoties als het ware van u af schrijft. Op papier lijken ze verder van u af te staan en daardoor worden ze steeds hanteerbaarder. Ook kunt u ze aan de mensen in uw omgeving laten lezen, zodat ze weten wat er in u om gaat. Dat kan heel zinvol zijn, vooral als in een eerder stadium de gesprekken onderling zijn vastgelopen of teleurstellend waren.

 

Creatieve therapie
Vrouwen die creatieve therapie doen en gaan  tekenen, schilderen, beeldhouwen of boetseren, zeggen dat hen dit enorm helpt bij de verwerking van de ziekte. Ook krijgen ze hierdoor weer vat op hun leven. Doe dit samen met lotgenoten, dan kunt u ook veel leren van wat zij doen.

 

Imaginatie
Creatieve therapie wordt nogal eens in combinatie met imaginatie gegeven. Met imaginatie leer je contact te maken met uw innerlijke beelden. Uw impulsen, gedachten, gevoelens en gedragingen worden voor een groot deel bepaald door de beelden die u bezielen. Bij imaginatie gaat het erom gevoelsmatig contact te maken met die beelden. Een therapeut kan u op weg helpen, maar de meeste invloed hebben de beelden die bij uzelf opkomen. Door deze vervolgens uit te beelden, te tekenen of te schilderen, krijgt u  meer houvast in uw leven.
Creatieve therapie en imaginatie kunnen u helpen uw emoties te verwerken en uw leven weer op de rails te krijgen.

 

Psychotherapie
Heeft u het gevoel dat u vastloopt, vraag dan de hulp aan van een psychotherapeut. Veel ziekenhuizen beschikken over een eigen psycholoog die gespecialiseerd is in het behandelen van kankerpatiënten. Informeer bij de mammacareverpleegkundige.

 

Tips voor meer zelfvertrouwen

  • Praat over uw emoties met mensen die u dierbaar zijn. Wees open.
  • Vind een manier die bij u past om uw problemen te verwerken.
  • Ga zo nodig praten met een psycholoog om u gehavende zelfbeeld te herstellen.
  • Koop een mooie jurk of te gekke schoenen.
  • Ga naar de kapper en de schoonheidsspecialiste en laat u eens lekker verwennen. Als u er goed uitziet, krijgt uw ego een flinke oppepper.

 

 

Meer info:
www.herstelenbalans.nl 
www.vivaladonna.nl/content/315/411 
www.levenmetborstkanker.nl/nieuwservaringsverhaalbk4.html 
www.inekeborg.nl/index.php?op=viewpage&page=12 
www.kankerinbeeld.nl 
www.lotgenoot.nl

www.behoudenhuys.nl

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.