Bezoeker

Voeding

Eten en drinken is onontbeerlijk om in leven te blijven. Als uw lichaam het zwaar te verduren heeft, is het belangrijk om extra aandacht aan uw voeding te geven. Door gezond te eten wordt uw conditie beter en hierdoor kunt u ook de therapie beter verdragen. Wanneer eet u gezond?

 

Tips voor gezonde voeding
Een goede voeding bestaat uit vier groepen voedingsmiddelen en voldoende vocht. U hebt dagelijks, bij elke maaltijd, iets uit elke groep nodig.

  • Brood, aardappelen, rijst, deegwaren en peulvruchten. 
  • Groente en fruit. 
  • Melk, melkproducten, kaas, vlees, vleeswaren, kip, vis of tahoe. 
  • Roomboter, margarine, halvarine en olie.
  • Vocht.

Waar moet ik in deze tijd speciaal op letten

Water drinken
Drink dagelijks ongeveer twee liter water. Dit helpt uw lichaam om afvalstoffen op te ruimen. Maak het je gemakkelijk en zet bijvoorbeeld een 1½ literfles met water op uw aanrecht en drink dit in de loop van de dag op. Meenemen naar het werk kan natuurlijk ook. Op deze manier weet uw zeker dat u voldoende drinkt.

 

Groente en fruit
Groente en fruit zijn belangrijke voedingsmiddelen die bescherming bieden tegen ziektes. Ze bevatten veel vitamines en mineralen en die zijn onontbeerlijk voor een goede conditie. De algemene richtlijn is dan ook: minimaal twee ons groente per dag en twee stuks fruit. Meer mag uiteraard ook. Let er op dat het bij twee ons groente om schoongemaakte groente gaat. De weegschaal in de supermarkt is geen maatstaf, omdat er na het schoonmaken van veel groente minder overblijft. Ruim afwegen dus. Wat fruit betreft: één stuk fruit is een appel, peer, sinaasappel of grapefruit. Voor kleiner fruit geldt: drie mandarijnen of kiwi’s is één stuk fruit, en voor nog kleinere geldt een bakje fruit als één stuk (aardbeien, bramen, kersen, druiven, bosbessen etc.).

Groente die veel nitraat bevat, kunt u beter niet vaker dan twee keer per week eten. Nitraat wordt in het lichaam omgezet in giftig nitriet en dit kan zich aan andere stoffen binden, de zogenaamde aminen, tot nitrosaminen. Sommige nitrosaminen blijken in dierproeven kankerverwekkend te zijn. Dit is geen reden om nitraatrijke groente niet te eten, want de beschermende werking van deze groente blijkt vooralsnog groter. Maar niet te vaak op het menu dus. Wat u beter niet kunt doen is nitraatrijke groente samen met vis eten, omdat zich dan in uw maag al nitrosaminen kunnen vormen. Groentes die veel nitraat bevatten zijn: sla, spinazie, andijvie, bleekselderij, Chinese kool, paksoi, postelein, koolrabi, spitskool en rode bieten.

 

Vlees en vis
Probeer in ieder geval twee keer per week vis te eten, omdat dit veel goede onverzadigde vetzuren bevat. Het voedingscentrum adviseert per dag 100-125 gram vlees(waren), vis, kip of vleesvervangers te eten. U moet er wel op letten dat vlees of vis niet aanbrandt, want daarbij ontstaan kankerbevorderende stoffen. Snijd verbrande stukken altijd weg.

 

Zuivelproducten
Dagelijks gebruik van melk en melkproducten is heel belangrijk, omdat u hiermee o.a. calcium binnenkrijgt. Calcium is nodig voor het gezond houden van de botten, wat in deze tijd van meer risico op botontkalking van extra groot belang is. De Gezondheidsraad beveelt de volgende hoeveelheden aan:

Volwassenen 

1000 mg per dag

50+

1100 mg per dag

70+

1200 mg per dag


Melk, yoghurt en vla bevatten allemaal ongeveer 1200 mg calcium per liter. In kaas zit tussen de 550 en 1100 mg per ons. Groene bladgroente, broccoli en noten bevatten ook calcium. Gebruik liever halfvolle of magere melkproducten, omdat u anders te veel vet binnenkrijgt met kans op overgewicht.

 

Let op: teveel alcohol, koffie, zout en roken kunnen de voordelen van een calciumrijke voeding weer teniet doen. Dat geldt ook voor passief meeroken!

 

Thee en koffie
Drink koffie en thee met mate, kruidenthee echter zoveel u wilt. Groene thee, en trouwens ook rooibosthee, bevat veel antioxidanten. Antioxidanten hebben de goede eigenschap dat ze schadelijke stoffen in het lichaam (de vrije radicalen) opruimen.

 

Voedingsupplementen
Als u gezond en gevarieerd eet, krijgt u in principe voldoende vitamines en mineralen binnen. Als u overweegt om voedingsupplementen te gebruiken is het verstandig dit eerst te overleggen met uw behandelend arts. Houd u altijd aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Overmatig gebruik van bepaalde vitamines en mineralen kan in sommige gevallen namelijk schadelijk zijn.

 

Meer info:
www.voedingscentrum.nl 

www.groentenenfruit.nl

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.