Bezoeker

Beweging

Net als voor andere mensen is het ook voor vrouwen die (ex)borstkankerpatiënt zijn goed om voldoende te bewegen. Hier zijn verschillende redenen voor aan te voeren:

 

  • Vrouwen die veel bewegen zijn fit en verdragen de behandelingen beter. Positieve effecten van meer bewegen zijn o.a. minder vermoeidheid, meer energie, minder vaak misselijk, beter slapen en minder stress. U voelt zich onder andere beter, omdat u door meer te bewegen uw afvalstoffen sneller kwijtraakt. In veel ziekenhuizen wordt hierop ingespeeld, door mensen met kanker onder begeleiding van een fysiotherapeut fitness aan te bieden. Dit wordt over het algemeen betaald door het ziekenhuis of de ziektekostenverzekeraar. Een bijkomend voordeel is dat mensen sneller opknappen, waardoor ze weer sneller hun dagelijkse activiteiten kunnen oppakken.
  • Vrouwen die hormoontherapie gebruiken willen nog wel eens zwaarder worden. Door minder te bewegen verliezen ze soms ook spiermassa. Door meer te bewegen blijft het gewicht op peil en blijven de spieren gezond.
  • Sommige vormen van hormoontherapie vergroten de kans op het krijgen van osteoporose, ofwel botontkalking. Dit kunt u voorkomen, zo lang mogelijk uitstellen of beperken door veel te bewegen. Vooral activiteiten waarbij u uw lichaam met zijn eigen gewicht belast zijn goed, zoals: stevig wandelen, joggen, tennissen, golfen en voetballen. Activiteiten waarbij u uw lichaam minder belast, zoals fietsen en zwemmen, zijn natuurlijk prima voor het verbeteren van uw conditie, maar zijn minder effectief tegen osteoporose.

Voldoende bewegen, hoeveel is dat?
Om voldoende te bewegen hoeft u echt geen lid te worden van een sportclub (maar dat kan natuurlijk wel!). Dagelijks een half uur stevig wandelen, joggen of tuinieren is al genoeg. Meer mag natuurlijk ook, want hoe meer u beweegt, hoe beter u zich vaak voelt. Dat komt omdat er door intensief  bewegen bepaalde stoffen in uw hersenen vrijkomen, waar u zich prettiger door voelt. Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar de effecten van bewegen en hoeveel voldoende is. Wilt u weten wat de Nederlandse Norm Goed Bewegen is, kijk dan op de eerste onderstaande link van het RIVM.

Tips

  • Maak er een gewoonte van om dagelijks minimaal een half uur stevig te wandelen. Langer mag uiteraard ook.
  • Als u van dieren houdt, neem dan een hond; die houdt u wel in beweging.
  • Heeft u nog schoolgaande kinderen, breng die dan met de fiets of lopend naar school, in plaats van met de auto.
  • Word lid van een sportclub.
  • Neem vaker de fiets voor een boodschap in de buurt.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Wilt u eens iets heel anders: ga de salsa of tango leren dansen. Of denk eens aan zumba. Heel goed voor uw conditie en nog leuk ook!

 

Bij ons in de Tjongerschans is er de mogelijkheid om het programma Herstel en Balans te volgen, voor meer informatie zie : www.herstelenbalans.nl   U kunt zich aanmelden via uw behandelend specialist, huisarts of gespecialiseerd verpleegkundige mammacare of oncologieverpleegkundige.

 

Meer info:

www.nationaalkompas.nl

Meer bewegen, minder kans op kanker
www.pinkribbon.nl/index.php?id=23&t=3

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.