Slapen in de zomer

Het belang van een goede nachtrust

21 juni genieten we van de langste zomerdag van het jaar. Super fijn, maar dat betekent ook dat de nacht extra kort is. Vroeg gaan de eerste zonnestralen schijnen en staan we al snel eerder op. En misschien stappen we ook wel iets later in bed als het nog zo lang licht is. Slapen we hierdoor wel genoeg?

Neuroloog en somnoloog Judith Sie spreekt regelmatig mensen die door deze korte nachten last hebben van een verstoord slaapritme. ‘Lange dagen zorgen voor meer blootstelling aan licht en hierdoor kom je moeilijker in slaap. Slaapritmes worden geleidelijk verstoord, vaak in combinatie met veel schermgebruik.’

Minder beeldschermgebruik

‘Steeds vaker spelen deze problemen bij kinderen. Terwijl juist kinderen en ook pubers veel slaap nodig hebben.’ Om ervoor te zorgen dat je in de zomer voldoende slaap krijgt, adviseert Judith om ’s avonds ruim voor het slapengaan met beeldschermgebruik te stoppen en veel licht te vermijden. Draag bijvoorbeeld ’s avonds een zonnebril. Zorg verder voor goede omstandigheden in de slaapkamer: houd het koel en gebruik goede verduistering. ‘Neem daarentegen geen middeltjes als melatonine, die kunnen het slaapritme juist verder verstoren. Het lichaam moet dit van nature gaan aanmaken.’

Voldoende energie

Judith: ‘Ons lichaam gebruikt bepaalde signalen, zoals een donkere omgeving om in slaap te komen en daglicht om ons te wekken. Dit ritme regelt niet alleen het slaapgedrag, maar ook ons energiepeil en humeur. Het is dus zeker van belang om een goede nachtrust te hebben, helemaal wanneer de biologische klok eerder afgaat dan de klok in de slaapkamer.’

Kinderslaappoli

Tjongerschans heeft een eigen slaapwaakcentrum waar slaapstoornissen worden opgespoord en behandeld. Hierin werken verschillende specialismen samen voor de juiste diagnose en behandeling. Speciaal voor kinderen is er de kinderslaappoli. Kinderarts Reinout Bakker en neuroloog Judith Sie trekken hierin samen op. Een bezoek begint met een intake waarna onderzoeken kunnen volgen. ‘Als het nodig is krijgen kinderen bijvoorbeeld een bewegingshorloge om hun slaap te analyseren. Maar vaak zien we dat er door aanpassing van gedrag al heel veel kan worden verbeterd’, besluit Judith Sie.  

Lees hier meer over ons slaapwaakcentrum.