‘Vroeger liet je het vooral over je heen komen, nu heb je zelf veel meer de regie.’

Erik kwam vanwege een operatie in aanraking met de digitale wereld van het ziekenhuis. Het aanmelden bij de zuil in de centrale hal was nieuw voor hem, maar ging goed. ‘Als je het eenmaal door hebt, is het vrij simpel.’ Ook de bevestigingsmail die hij had gekregen nadat hij een afspraak had gemaakt, vond hij erg handig.

Goede voorbereiding
De online zorgomgeving is echter veel groter, zo ervoer hij. Op Mijntjongerschans.nl kon hij inloggen met zijn DigiD en zo de afspraken bekijken. ‘Als ik naar het ziekenhuis ga, check ik nu altijd even of het tijdstip nog klopt, want stel dat ik een mail heb gemist. Ook kijk ik of er documenten zijn die ik van tevoren kan inkijken of een vragenlijst die ik alvast kan invullen.’ Door thuis al vragenlijsten in te vullen, kan het bezoek aan de arts veel efficiënter verlopen. De arts heeft voor de afspraak de antwoorden al kunnen bekijken en kan daardoor meteen gerichte vragen stellen.

Rustig nalezen
Ook na het bezoek aan de arts maakt Erik gebruik van de online zorgomgeving. Op Mijntjongerschans.nl is namelijk ook de briefwisseling tussen huisarts en specialist te vinden. ‘Als je bij de specialist zit, onthoud je niet alles wat is gezegd. Dan is het erg handig dat je dat nog eens kunt teruglezen. En na mijn operatie kon ik zo ook het verslag van het verloop van de operatie inkijken. De medische termen die erin staan, zoek ik op.’

Efficiënt én persoonlijk
Erik heeft via de online zorgomgeving van zijn ziekenhuis meer zicht op zijn gegevens en meer regie over zijn zorgproces. Maar wordt het zo niet erg onpersoonlijk? ‘Het wordt juist efficiënter en daardoor persoonlijker. Ze weten al veel van je en dat scheelt tijd. Een arts heeft via Mijntjongerschans.nl al je basisgegevens en zo nodig het vragenformulier dat je hebt ingevuld, en kan zo meteen ter zake komen. En je gaat zelf ook beter voorbereid het gesprek in.’

Goed beveiligd
Hij vertrouwt erop dat er vertrouwelijk met zijn gegevens wordt omgegaan en dat het systeem goed is beveiligd. ‘Je logt in met je DigiD, die je ook voor andere zaken gebruikt, zoals je belasting. Ik ga ervan uit dat dat goed is beveiligd. Ik gebruik de DigiD-app op mijn telefoon en heb een pincode nodig om te kunnen inloggen. Maar het kan ook thuis achter de computer. Het is gemakkelijk en veilig, ook voor mensen die niet zo vertrouwd zijn met de computer.’

Meer regie
Om zijn verhaal te staven, logt Erik op zijn telefoon in op Mijntjongerschans.nl en scrolt hij langs de vele mogelijkheden die de online zorgomgeving biedt. Hij kan zijn dossier inkijken en kennis nemen van onder meer correspondentie over hem, bloeduitslagen en opgeslagen vragenlijsten. Ook kan hij zien wanneer er röntgenfoto’s zijn gemaakt. En er is algemene informatie over het ziekenhuis, afdelingen en bepaalde aandoeningen te vinden. In feite de folders uit het rek die hij nu ook digitaal kan inzien. ‘Het is mooi dat dit systeem er is’, zegt hij. ‘Vroeger liet je het vooral over je heen komen, nu heb je zelf veel meer de regie. Je gaat beter voorbereid naar je afspraken en kunt gerichter vragen stellen. En het scheelt het ziekenhuis ook werk.’

> Meer over Mijntjongerschans